O czym należy pamiętać wykonując ćwiczenia logopedyczne w domu?
- Zadbaj o stałą porę wykonywania
ćwiczeń. Dziecko
łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli
staną się one częścią codziennego rytuału. W przypadku młodszych dzieci
jako punkt odniesienia w czasie można wybrać rodzaj zajęć, po których, lub
przed którymi następują ćwiczenia (np. ćwiczymy dwa razy dziennie – raz po
obiedzie, a raz przed dobranocką).
- Lepiej ćwiczyć krócej, po kilka razy
dziennie niż raz a długo. Wówczas ćwiczenia nie będą takie nużące.
Takie rozłożenie w czasie ma też korzystny wpływ na kształtowanie
się nawyków prawidłowego mówienia. Dziecko stopniowo
przyzwyczaja się do tego, aby regularnie zwracać uwagę na to, jak mówi. W ten sposób
wypracowuje u siebie mechanizm autokontroli mowy i sprawniej przejdzie
etap utrwalania w mowie spontanicznej.
- Zadbaj o to, aby jak najwięcej uczyć
poprzez zabawę. Ćwiczenia nie mogą być dla dziecka karą, tylko przyjemnością.
Można zaopatrzyć się w kilka atrakcyjnych pomocy dydaktycznych lub
przygotować je razem z dzieckiem (np. korzystając z inspiracji na
blogu www.logopediapraktyczna.pl). Własnoręczne przygotowanie pomocy do
ćwiczeń dodatkowo wzmocni poczucie więzi między nami i dzieckiem, a także
sprawi, że dziecko chętniej weźmie udział w „wykorzystaniu” nowej zabawki
dydaktycznej. Można też wykorzystać ulubione zabawki dziecka,
aby wpleść w zabawę „logopedyczne treści edukacyjne” (np. wyrazy
zawierające ćwiczoną głoskę lub ćwiczenia buzi, języka, ćwiczenia
oddechowe, ćwiczenia emisji głosu).
- Unikaj zwrotu „ćwiczenia
logopedyczne”, kiedy
próbujesz nakłonić dziecko do wykonywania tychże. Lepiej mówić
„zabawa”, albo po prostu nazwać czynność, którą będzie wykonywana,
np. „będziemy gimnastykować buzię i język”. Oczywiście nie popadajmy w przesadę
w unikaniu zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”.
- A co jeśli czasem trzeba wykonać żmudne i mało
ciekawe ćwiczenia? Przeplataj zabawę nauką! Równie dobrze można
poprosić dziecko o powtarzanie słów, zwrotów i zdań kiedy koloruje lub bawi
się czymś spokojnie, albo wykonywać miny przed lustrem podczas codziennych
czynności higienicznych. Nie bójcie się żmudnych ćwiczeń! Nasze
pociechy muszą przyzwyczajać się, do tego, że od czasu do czasu trzeba
zrobić coś, co jest z pozoru nieciekawe i nudne. Raczej staraj się
pokazać, że nawet pozornie nudne zajęcia można uczynić przyjemnymi, jeśli
się odpowiednio za to zabrać.
- Rozwijaj u dziecka prawidłową wymowę
angażując wiele zmysłów. Im więcej zmysłów dziecka zaangażujemy w
rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i komunikacji, tym skuteczniejsze
będą nasze zabiegi i działania w tej sferze.
- Wykorzystuj każdą naturalną sytuację, aby „przemycić” kilka słówek
do utrwalenia lub ćwiczeń. W jednym z kolejnych akapitów znajduje się
kilka propozycji, które można wykorzystać podczas codziennych czynności
lub wykonywania obowiązków.
- Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą
się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Nasza buzia jest
pięknym narzędziem. Jeśli należysz do tych „wstydliwych” – pozbądź się
fałszywego wstydu i doceń,co nasza buzia i język potrafią zrobić. Pewnie
sam będziesz zaskoczony!
- Staraj się przystępować do ćwiczeń
zrelaksowanym (dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dziecka).
Nie odkładaj ćwiczeń na sam koniec dnia, kiedy wszyscy są zmęczeni.
Trudniej wówczas współpracować i efekty też będą gorsze.
- Zaangażuj całą rodzinę do zabaw
utrwalających wymowę. Można pokazać domownikom, jak się „bawić w
poprawne mówienie” i bawić się razem! Dla dziecka będzie to przyjemna
odmiana i przede wszystkim czas spędzony z najbliższymi.
- Dbaj o prawidłowość własnej
wymowy. Bywa, że dorośli mówią niedbale, zbyt szybko,
mało wyraźnie. Pamiętaj,
że przykład idzie z góry! Zadbaj o prawidłowość własnej wymowy na miarę
swoich możliwości.
- Uświadamiaj dziecko, jakie skutki
przyniosą wykonywane ćwiczenia – zabawy logopedyczne. Starszym
dzieciom można przedstawić korzyści krótko i długofalowe, jak np.
akceptacja ze strony rówieśników, brak strachu przed wypowiadaniem
się na forum klasy. Młodszym dzieciom możemy powiedzieć, że język
będzie silny, buzia będzie umiała robić różne trudne sztuczki, a słowa,
które wydawały się do tej pory trudne do wymówienia będą „odczarowane”,
czy też „obudzone z głębokiego snu”, bo wszystkie chcą być używane.
- Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wolno wyśmiewać dziecka, jego wady ani
braku postępów. „Nie od razu Rzym zbudowano”. Czasem mijają długie
tygodnie zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Konsekwencja w
realizowaniu ćwiczeń logopedycznych w domu jest ubezpieczeniem sukcesu!
Źródło: www.logopediapraktyczna.pl
Komentarze
Prześlij komentarz