Zabawy rozwijaj膮ce percepcj臋 s艂uchow膮 馃憘馃憘馃憘
膯wiczenia percepcji s艂uchowej s膮 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 w terapii logopedycznej.
Nale偶y pami臋ta膰 o konieczno艣ci w艂膮czenia w codzienne obowi膮zki i zabawy 膰wicze艅 percepcji s艂uchowej.
By w pe艂ni wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci s艂uchowe dziecka, wspom贸c rozumienie oraz rozw贸j mowy czynnej, nieodzowne jest prowadzenie przez rodzic贸w tak zwanej domowej rehabilitacji.
膯wiczenia to czas, jaki po艣wi臋camy na zabawy z dzieckiem.
Ka偶da taka zabawa ma konkretny cel - uczy膰 dziecko:
- reakcji na us艂yszany d藕wi臋k,
- r贸偶nicowania us艂yszanych d藕wi臋k贸w,
- okre艣lania cech d藕wi臋k贸w (wysoki-niski, du偶o-ma艂o, kr贸tki-d艂ugi, g艂o艣ny-cichy),
- 艣wiadomego u偶ywania g艂osu,
- kontrolowania wydechu,
- rozumienia bardziej skomplikowanych polece艅
- zrozumienia wyraz贸w, zwi膮zk贸w wyrazowych, zda艅, opowiada艅,
- formu艂owa膰 z艂o偶one wypowiedzi.
Przedstawiam kilka zabaw s艂uchowych:
- rozpoznawanie i r贸偶nicowanie g艂os贸w zwierz膮t, d藕wi臋k贸w z otoczenia, d藕wi臋k贸w instrument贸w (wszelkie gry d藕wi臋kowe),
- rozr贸偶nianie odg艂osu stukania w szk艂o, metal, drewno,
- tworzenie zagadek s艂uchowych - nape艂nienie do ma艂ych pojemniczk贸w np. po jogurtach r贸偶nych produkt贸w sypkich (kasza,sucha fasola, kamyczki) por贸wnywanie d藕wi臋k贸w.
- rozpoznawanie i r贸偶nicowanie d藕wi臋k贸w wysokich, niskich,
- rozpoznawanie i r贸偶nicowanie rytm贸w np. odtwarzanie podanego rytmu, rozpoznawanie rytmu, kt贸ry taki sam,
- analiza wyrazowa zdania np. dzielenie zda艅 na wyrazy, por贸wnywanie d艂ugo艣ci zda艅,
- analiza i synteza sylabowa wyraz贸w, np. 艂膮czenie wyraz贸w wypowiadanych sylabami - mama sylabizuje dziecko zgaduje jakie to s艂owo; dzielenie wyraz贸w na sylaby - wyklaskiwanie, tupanie, stukanie, wyszukiwanie obrazk贸w z podan膮 liczb膮 sylab, ko艅czenie wyraz贸w odpowiedni膮 sylab膮,
- tworzenie ci膮g贸w wyraz贸w np. zaczynaj膮cych si臋 ostatni膮 sylab膮,
- rozwi膮zywanie rebus贸w obrazkowo-sylabowych
- analiza i synteza g艂oskowa, np. rozpoznawanie wyraz贸w z podanych g艂osek - mama g艂oskuje dziecko podaje s艂owo,
- okre艣lanie jaka g艂oska wyst臋puje na pocz膮tku wyrazu (nale偶y zaczyna膰 od samog艂osek, kt贸re wypowiadamy d艂u偶ej),
- okre艣lanie jaka g艂oska wyst臋puje na ko艅cu wyrazu (nale偶y zaczyna膰 od sp贸艂g艂osek)
- r贸偶nicowanie wyraz贸w r贸偶ni膮cych si臋 jedn膮 g艂osk膮 np. g贸ra – kura, np. rodzic m贸wi - dziecko wskazuje na obrazku,
- zabawy z rymami np. wyszukiwanie wyraz贸w rymuj膮cych si臋, nauka rymowanek,
- 膰wiczenia pami臋ci s艂uchowej np.powtarzanie ci膮g贸w s艂贸w, cyfr, nauka piosenek, wierszyk贸w.
Polecam "mTalent Percepcja s艂uchowa" zestaw zabaw na platformie (wersja demo):
Komentarze
Prze艣lij komentarz