Zabawy rozwijaj膮ce percepcj臋 s艂uchow膮 馃憘馃憘馃憘

膯wiczenia percepcji s艂uchowej s膮 wa偶n膮 cz臋艣ci膮 w terapii logopedycznej. 
Nale偶y pami臋ta膰 o konieczno艣ci w艂膮czenia w codzienne obowi膮zki i zabawy 膰wicze艅 percepcji s艂uchowej.
By w pe艂ni wykorzysta膰 mo偶liwo艣ci s艂uchowe dziecka, wspom贸c rozumienie oraz rozw贸j mowy czynnej, nieodzowne jest prowadzenie przez rodzic贸w tak zwanej domowej rehabilitacji.

膯wiczenia to czas, jaki po艣wi臋camy na zabawy z dzieckiem. 
Ka偶da taka zabawa ma konkretny cel - uczy膰 dziecko:
  • reakcji na us艂yszany d藕wi臋k,
  • r贸偶nicowania us艂yszanych d藕wi臋k贸w,
  • okre艣lania cech d藕wi臋k贸w (wysoki-niski, du偶o-ma艂o, kr贸tki-d艂ugi, g艂o艣ny-cichy),
  • 艣wiadomego u偶ywania g艂osu,
  • kontrolowania wydechu,
  • rozumienia bardziej skomplikowanych polece艅
  • zrozumienia wyraz贸w, zwi膮zk贸w wyrazowych, zda艅, opowiada艅,
  • formu艂owa膰 z艂o偶one wypowiedzi.

Przedstawiam kilka zabaw s艂uchowych:
  • rozpoznawanie i r贸偶nicowanie g艂os贸w zwierz膮t, d藕wi臋k贸w z otoczenia, d藕wi臋k贸w instrument贸w (wszelkie gry d藕wi臋kowe),
  • rozr贸偶nianie odg艂osu stukania w szk艂o, metal, drewno, 
  • tworzenie zagadek s艂uchowych - nape艂nienie do ma艂ych pojemniczk贸w np. po jogurtach r贸偶nych produkt贸w sypkich (kasza,sucha fasola, kamyczki) por贸wnywanie d藕wi臋k贸w.
  • rozpoznawanie i r贸偶nicowanie d藕wi臋k贸w wysokich, niskich, 
  • rozpoznawanie i r贸偶nicowanie rytm贸w np. odtwarzanie  podanego rytmu, rozpoznawanie rytmu, kt贸ry taki sam,
  • analiza wyrazowa zdania np. dzielenie zda艅 na wyrazy, por贸wnywanie d艂ugo艣ci zda艅,
  • analiza i synteza sylabowa wyraz贸w, np. 艂膮czenie wyraz贸w wypowiadanych sylabami - mama sylabizuje dziecko zgaduje jakie to s艂owo; dzielenie wyraz贸w na sylaby - wyklaskiwanie, tupanie, stukanie, wyszukiwanie obrazk贸w z podan膮 liczb膮 sylab, ko艅czenie wyraz贸w odpowiedni膮 sylab膮,
  • tworzenie ci膮g贸w wyraz贸w np. zaczynaj膮cych si臋 ostatni膮 sylab膮,
  • rozwi膮zywanie rebus贸w obrazkowo-sylabowych
  • analiza i synteza g艂oskowa, np. rozpoznawanie wyraz贸w z podanych g艂osek - mama g艂oskuje dziecko podaje s艂owo,
  • okre艣lanie jaka g艂oska wyst臋puje na pocz膮tku wyrazu (nale偶y zaczyna膰 od samog艂osek, kt贸re wypowiadamy d艂u偶ej),
  • okre艣lanie jaka g艂oska wyst臋puje na ko艅cu wyrazu (nale偶y zaczyna膰 od sp贸艂g艂osek)
  • r贸偶nicowanie wyraz贸w r贸偶ni膮cych si臋 jedn膮 g艂osk膮 np. g贸ra – kura, np. rodzic m贸wi - dziecko wskazuje na obrazku,
  • zabawy z rymami np. wyszukiwanie wyraz贸w rymuj膮cych si臋, nauka rymowanek,
  • 膰wiczenia pami臋ci s艂uchowej np.powtarzanie ci膮g贸w s艂贸w, cyfr, nauka piosenek, wierszyk贸w.

Polecam "mTalent Percepcja s艂uchowa" zestaw zabaw na platformie (wersja demo): 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak powstaj膮 g艂oski szumi膮ce: SZ, 呕, CZ, D呕 ?

Jak powstaj膮 g艂oski cisz膮ce: 艢, 殴, 膯, D殴.

Logopedyczne zabawy z kostk膮 馃幉